lördag 25 juni 2011

Solleröloppet

Den tidiga starten 7:00 tvingade upp oss klockan 4:30 på morgonen och gav oss en dryg 30 minuters biltur ut till Sollerön. GPS:en  hade visat att det skulle ta oss över timmen så vi var nästan först på plats. Michele kikade förbi och snackade lite innan. Jag kände mig trött och sliten som jag gjort ett bra tag nu. Det är något som inte stämmer i kroppen. Känner mig likgiltig till det mesta och har ganska låg mängd energi.

Starten gick och vi styrde mot Gesundabacken. Känslan i cyklingen kändes inget bra. Kände mig skakig och osäker i klungan, en känsla jag aldrig upplevt förut. Klungan var visserligen lite nervös men det var min känsla på cykeln som var fel. Vi nådde snart Gesundabacken som började ganska flakt och övergick till en ganska brant kort 15%-lutning. Backen var inga problem men när jag var klar med stigningen och hade cyklat en bit rusade pulsen. Vi hade en lång utförslöpa och pulsen sjönk i stort sett ingenting. Jag hamnade lite på efterkälken och fick jaga ikapp klungan. Sen var tempot ganska lugnt men jag låg runt 88-90% av maxpuls trots att jag knappt ansträngde mig. Sen började det dra och ömma i baksida lår för att sedan sprida sig till ljumsken och jag fick slita  i det ändå lugna tempot.

Det stora antalet cyklister gjorde att det bitvis blev ganska trångt på de smala vägarna. Rätt var det var stod ett par soptunnor placerade väldigt nära vägkanten och killen framför mig blev inknuffad i dem och jag hann väja runt. Jag fick vända runt då jag befann mig inne i någons trädgård och nu jaga ikapp klungan. När jag nådde klungan kom en liten stigning och jag kände hur det började spänna i baksida lår. På toppen gjorde det så ont att jag bestämde mig för att kliva av. En känsla av sträckning och kramp. Jag stretchade ur och fortsatte i ett lugnt tempo från de attackerande myggen tillbaka mot Sollerön. I en nerförsbacke mötte jag ledarmotorcykeln och körde in till kanten och ställde mig med ett par som tittade på tävlingen. Dessa Leksandsbor var så trevliga och snälla att de gav mig skjuts runt banan och till sist in till målet.

När jag vaknade i morse så kände jag mig tjock i halsen, snuvig och även ont i halsen. Jag har känt mig dålig hela dagen och kanske lite febrig. Men vi åkte ändå in och kollade på damernas SM-lopp där Emma Johansson gjorde ett imponerade lopp och vann ganska självklart SM-guld. Sedan grillade vi hemma hos Svart Karin. Efter maten kikade vi på när de klädde och reste midsommarstången. Nu sitter jag och Johan hemma i Bleckurs lägenhet i Falun och tar det lugnt. Johan ska köra Cykel & Fjäll Grand Prix medan jag nog tar det lugnt. Vill inte chansa då jag ska operera mig på måndag och att sprida en eventuell infektion känns inte som det bästa i nuläget. Ingen höjdarhelg för mig men jag ska nu vila en vecka sen hoppas jag att formen jag hade under Falkenloppet och Lundatempot kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar