fredag 18 mars 2011

Höjningen gav en höjning!

När jag fick nya jonnen förra året gjorde Björn en BG-fit på mig och jag satt helt suveränt bra. När min Addict kom i år så överförde jag inställningarna rakt av och sen kontrollmätte vi så att allt verkligen stämde och det visade sig att vi fick höja sadeln med hela 1,5 cm! Böna kom fram till att detta berodde på jag fått bättre flås och en högre kadens vilket gör att foten blir "toppigare" alltså vristen blir mer utsträckt.

Känslan när jag varit här nere i Spanien är att jag inte suttit helt hundra och att framsida lår har varit hårt utsatta. Jag tycker även att det sett ut som jag suttit lite lågt på de foton som tagits. Idag tänkte jag att jag skulle prova att höja sadeln lite och höjde med 3 mm, om skillnaden sitter i huvudet eller om det gör så stor skillnad kan jag inte svara på, och skillnaden kändes enorm! Kraften i varje tramptag kändes mer som att den kom från hela benet. Men efter en timma började jag känna av belastningen i baksida lår och hela vägen upp i svanken. Det måste berott på ovana och försvann efter ett tag. Stigningarna kändes mycket bättre och jag ökade snitthastigheten ganska rejält på de 123 km. Sen om det beror på dagsform, mindre vind eller något annat vet jag inte, men känslan var helt annorlunda. Ska bli intressant att se om jag har fått en ännu toppigare fot eller om jag helt enkelt trivs med att sitta lite högre. Knät har inte heller gnagt mig något mer och allt börjar kännas riktigt bra.

Imorgon blir det en 7-timmarstur, det borde väl bli en 300 km, eller vad säger ni Hasse och Johan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar